20% saknar fungerande brandvarnare
Varje år brinner det i 24 000 svenska hem. Var tredje brand upptäcks inte i tid, oftast för att:
- Det helt saknas fungerande brandvarnare
- Traditionella brandvarnare inte gör någon nytta om den boende inte är hemma
Uppkopplade brandvarnare ökar säkerheten!
-
Larm vid hög temperatur eller värmestegring
-
Brand upptäcks även när de boende inte är hemma
-
Informerar personer i närheten med larm i app
-
Varnar om den är ur funktion eller blivit nedplockad
-
Informerar vid behov av service eller svag funktion
-
Kan kopplas till larmcentral
Värdet för en BRF och de boende
Alla brandvarnare fungerar
Uppkopplade brandvarnare testar sig själva. Underlättar SBA. Systemet kontrollerar funktion hos samtliga brandvarnare. Servicebehov skickas vidare för åtgärd.
Tidig upptäckt och snabb åtgärd
Brand upptäcks även då ingen är hemma. Spara minst 10 min i brandutvecklingen. Larm skickas vidare enligt fastighetens larmplan: till larmcentral, jour, räddningstjänst, boende, grannar m.fl.
Spara tid och pengar
Undvik stora kostnader och merarbete vid brandskador. Byt endast ut batterier och brandvarnare som faktiskt behöver bytas. Förhandla med försäkringsbolag om premie.
Öka tryggheten i huset
Systemet är en konkret åtgärd för ökad trygghet. Alla kan vara trygga med att samtliga boende har fungerande brandvarnare och att larm alltid skickas vidare till flera mottagare, även om man inte är hemma.
Kvalitetspolicy
-
Nöjda kunder
Kunden är allt för oss och därför tar vi hand om våra kunder från start till mål.
-
Kundresan
Beskriver hela processen med Akono från skrivet avtal tills att arbetet är utfört. Detta för att ni som kund ska känna er trygga genom hela resan med oss.
-
Kommunikation
Vi kommunicerar med våra kunder så mycket som möjligt innan påbörjat arbete, under pågående arbete och efter utfört arbete så att båda sidor vet vad som ska och inte ska utföras i det som kunden har beställt.
-
Servicenivå
Trevliga och kompetenta tekniker som inte bara utför sitt jobb utan även agerar proffsigt hos våra kunder.
-
Kvalitetssäkring
Vi kvalitetssäkrar alla våra utförda jobb för att säkerställa att kunden är nöjd och att jobbet är utfört enligt förväntan. Detta genom telefonsamtal från oss.
FAQ
Vem ska stå för brandvarnare i lägenheten?
Bostadsrättsföreningen ska i regel tillhandahålla varje lägenhet med brandvarnare. Underhåll av den (som exempelvis batteribyte) är bostadsrättsinnehavarens ansvar.
Vilken är den vanligaste brandorsaken i ett flerfamiljshus?
De allra flesta brandtillbud sker i den egna bostaden där köket är den vanligaste platsen och den glömda spisen den i särklass vanligaste direkta brandorsaken. Efter köket kommer vardagsrum och sovrum, där rökning och glömda ljus är de vanligaste orsakerna.
Våra boende har vanliga brandvarnare. Räcker inte det?
Statistik visar att ca 20% av lägenheter i flerfamiljshus saknar fungerande brandvarnare. En stor nackdel med traditionella brandvarnare är också att de inte gör någon nytta om den boende inte är hemma – det tar lång tid innan någon annan i fastigheten eventuellt reagerar på en tjutande brandvarnare.
Idag finns det ny teknik som ger ett mycket tryggare brandskydd. Med uppkopplade brandvarnare kan larm skickas vidare till flera mottagare vilket möjliggör snabb upptäckt och första insats. Dessutom testar uppkopplade brandvarnare sig själva och man kan säkerställa fungerande brandskydd överallt.
Hur fungerar systemet vid en brand?
- Brandvarnaren aktiveras och börjar tjuta.
- Om brandvarnaren fortfarande är aktiv efter 30 sekunder skickas larmet med platsinformation enligt fastighetens larmplan.
- Larm kan skickas till exempelvis larmcentral, jour eller räddningstjänst. Även till boende och grannar om så önskas.
- Larmmottagare kan snabbt ta sig dit för första åtgärd: bekräfta, varna, larma, förhindra.
Blir det ofta falsklarm till de boende?
Nej, de smarta sensorerna är utrustade med teknik som känner av ifall rökutvecklingen stannar av, exempelvis om den boende vädrar inom 30 sekunder. Det går dessutom enkelt att trycka på undersidan av brandvarnaren för att stänga av larmet.
Måste alla boende ha en smartphone för att systemet ska fungera?
Nej, tack vare de uppkopplade brandvarnarna kan alla vara trygga med att samtliga brandvarnare alltid fungerar. Varje fastighet skapar sin egen larmplan och väljer om de boende ska ta emot larm. Självklart väljer också de boende själva om de vill ta emot larm eller inte. Det räcker med att larm skickas vidare till några mottagare för att hela fastigheten ska bli trygg.
Är ni intresserade av uppkopplade brandvarnare?
Skicka ett meddelande till oss så återkommer vi med en offert inom 48 timmar!