Akono erbjuder förebyggande fuktinspektioner med syfte att upptäcka risker/brister som troligtvis kommer att bli en skada om de inte åtgärdas.
Smarta vattenlarm upptäcker fukt och en begynnande vattenläcka i ett tidigt skede!
Bostadsrättsföreningen ska i regel tillhandahålla varje lägenhet med brandvarnare. Underhåll av den (som exempelvis batteribyte) är bostadsrättsinnehavarens ansvar.
Fukt uppstår när värme och kyla möts. T ex när varm luft på sommaren dras in i det kalla utrymmet i grunden och kondenserar.
Synliga tecken på en fuktskada kan vara fuktfläckar, missfärgningar, bubblor i golvmattan eller tapeten, eller att färg flagnar och lossnar. Mögel luktar vanligtvis, och ofta känner man lukten innan man ser några tydliga tecken i bostaden.
Fukt kan i värsta fall leda till mögel om ett badrum är felaktigt byggt eller har för dålig ventilation. Misstänker du detta är det bästa du kan göra att kontakta ditt försäkringsbolag. De ser till att en besiktningsman kommer ut till dig och granskar ditt badrum.
Bostadsrättsinnehavaren har ansvaret. Vid en vattenskada i en lägenhet på grund av vattenläckage från ett våtutrymme, kök, golvbrunn, avlopp eller installation är det bostadsrättsinnehavaren som är ansvarig för skadorna i lägenheten. Oavsett om läckaget kommer från den egna lägenheten eller från grannens.
Vattensensorn är mindre än en tändsticksask och läggs på en plats där det är stor risk för vattenläckage, exempelvis under diskbänken. När sensorn känner av vatten larmar den direkt till utvalda mottagare i appen.
När vattensensorn känner av vatten skickas ett larm via appen direkt vidare till utvalda mottagare och informerar om att det har skett en läcka. I appen ser mottagaren var vattenläckan är och kan då kontrollera eller åtgärda.